Dag 20. Yosemite

12 augustus 2018 - El Portal, Verenigde Staten

Vandaag zijn we net zoals gister vroeg opgestaan. Even een uitdaging gehad om Manuela te helpen haar haren te wassen en daarna de kids wakker gemaakt.

Na het ontbijt hebben we nog even wat boodschappen gedaan en zijn toen op weg gegaan voor onze tocht van Bishop naar El Portal. Een hele uitdaging omdat er in Yosemite vanwege branden wegen zijn afgesloten. De kortste weg was in een keer niet zo kort meer, 90 mijl omrijden via bergwegen. Alleen de 120 was namelijk open en dat betekende dat we eerst het hele park door moesten, er weer uit, een stuk omrijden en weer naar het park toe.

P1020846Het eerste stuk reden we nog langs de bergketens, steeds hoger en hoger. Daarna de afslag naar de 120 en deTioga pas. De pas ligt op iets meer dan 3000 meter. Al snel kwam de toegang tot Yosemite in zicht en hoe.

P1020849Dit park is zoveel mooier dan we tot nu toe gezien hebben, vooral omdat het erg groen is. Tot nu toe was mijn favoriete weg die van Rjukan naar Sand in Noorwegen, maar deze is mnstens zo mooi.  Mooie bergen, mooie wegen, bossen en watertjes.

P1020853P1030007P1030010P1030016

Halverwege werden de bergen wat mistig, bij het uit de auto komen roken we het: brandlucht.

P1030022Daarna volgde de verbrande stukken. Zwarte kale dennebomen met tussendoor wat groen. Wat een zonde, we hadden wel gelezen dat het bij Yosemite hoort, maar toch erg jammer. Zelfs toen we buiten het park kwamen waren er nog vele plekken verbrand.

P1030028ondanks de verbrande stukken wat is Yosemite mooi. Helaas voor ons waren we net even te vroeg, over enkele dagen gaan veel ander plekken weer open.

Uiteindelijk kwamen we bij het hotel aan, veel later dan we eigenlijk wilde. Manuela was het helemaal zat. Het hotel was net weer open nadat het gesloten was geweest vanwege de branden. Die hebben ook dichtbij het hotel gewoed. Het hotel viel een beetje tegen, het was oudbollig en had geen Wifi. Dat laatste was de grootste ergenis voor Mark. Er was wel Wifi, maar die kwam via een extern bedrijf en liep via een sateliet. Dat betekende traag en duur. Uiteindelijk toch maar voor een paar toestellen gedaan. Een pluspunt voor het hotel is de omgeving. Het hotel is erg mooi gelegen tussen de bergen naast een nu kabbelend beekje.

P1030048

Voor ons doen vroeg gaan eten en daarna met Tessa lekker gaan zwemmen. Het zwembad was heerlijk, redelijk groot en ook diep. Daarna op tijd naar bed. Morgen is onze laatste trip terug naar San Francisco.

1. Richard & Els:
    13 augustus 2018